Kegyetlen régen frissítettem már a blogot, de ennek ellenére még mostanában is meg-megtalál egy két ember valahogy és sokan érdeklődnek a mai napig, hogy miért nincsenek új bejegyzések. Ennek több oka van, amire nem is nagyon akarok kitérni, de úgy érzem, egy DJM 600 teszttel azóta is adósotok vagyok. Már a CMX 3000 videómon is látszik, hogy keverő téren is újítottam, pedig az se mai videó már. Hogy mik voltak az első benyomásaim a keverőről? Már nem annyira frissek az emlékeim, de tudom, hogy főleg azért esett rá a választásom, mert gyakran dolgozom együtt más Djkkel, akiknek ez a keverő a legkényelmesebb/legmegszokottabb megoldás... Sztárvendégek esetében is gondolom mindenki tudja már hogy egy DJM 600 a minimum követelmény. Ez lett a trend már egy ideje... amit sokáig nem tudtam elfogadni. Sokáig rossz szemmel néztem az egyébként szebb hangú, belülről jobban összerakott, hasonló árfekvésű keverők háttérbe szorítását a Pioneer által és nem is értettem, hogy hogy a fenében tudja ennyire háttérbe szorítani technikai dolgok terén is az üzlet a valódi tudást. Elvégre nem egyszerű, buta fogyasztókról, hanem Djkről, mint szakemberekről van szó. De mint mondtam, én is beadtam a derekam, elfogadtam a trendet és keverőt váltottam. Hogy személyesen, saját kényelmi szempontok alapján megbántam-e a döntést? EGYÁLTALÁN NEM.
Korábban is használtam már alkalmanként ilyen keverőt, az ergonómiáján pedig mindig éreztem, hogy minden szempontból nagyon kényelmes, pedig teljesen más jellegű felépítéshez szoktam (lásd Vestax PMC 37 Pro, Numark DM keverő), emellett az EQ potik annak ellenére, hogy mintha pict egymásba vágnának és nem mennek mínusz végtelen dBig, szintén nagyon korrektül látják el a feladatukat. Meglehetősen „csúnya” állapotomban is gond nélkül szép váltásokat csinálok velük, ahogy a faderekkel is. Az effekt szekciót pár nap alatt perfektül el lehet sajátítani totál kezdőknek is, egyedül a relatíve könnyű túlvezérelhetőségre kell ügyelni néhány effektnél de ezt is sokféle módon ki lehet küszöbölni. Sőt, még előnyünkre is fordíthatunk egy könnyedén EQzható effektezést, vagy simán a fader óvatos lejjebb tolása utáni effekt befejezéssel egy időpontban történő hirtelen visszatolást. Nem beszélve a könnyebben kiemelhető kiállásokat (szintén enyhe túlvezérlésnek hála). Ha pedig nem akarunk túlvezérlést pl egy echonál, egyszerűen nem kell annyira feltekerni a „Level Depth” potit. :) Az effektek minősége és mennyisége nem közelíti meg egy Korg Effektprociájét, de nekem bőven elegendőnek bizonyultak, nem beszélve a könnyebb kezelhetőségről. Fülhallgatóval előre paraméterezhetünk/szintezhetünk, minden csatornára, illetve a crossfaderhez beállított „A” vagy „B” oldalhoz külön kioszthatjuk az effekteket (egyszerre csak egyet), fix negyedeket állíthatunk be az arra megfelelő gombok segítségével (amik sajnos könnyedén elkopnak és az olcsóságuk ellenére körülményes cserélni őket), vagy manuálisan a Time paraméter potival (pontosabban rotary encoderrel... mivel „végtelenig forgatható”). A Tap gombot nem kell püfölni az ütemre passzoló effektek kedvéért, ugyanis az automata bpm számlálóban tökéletesen meg lehet bízni. Gyors és pontos. Persze lehetőség azért tappolásra is van, ha az effektválasztót auto bpm módba kapcsoljuk és a jól ismert effect on/off gombot nyomkodjuk. A BPM számláló mellett egy kis gombbal beállíthatjuk, hogy auto módban 70-139 BPMig, vagy inkább 90-181ig tartó intervallumban keresgélje a BPMet a keverő. Mai House/Techno zenékhez természetesen az első verziót javaslom. A mai napig nagyon divatos "echozgatások" közepette kevesen veszik figyelembe, hogy az effekt választó forgókapcsoló segítségével még több effektet (Delay, Echo, Pan, Trans, Filter, Flanger, Reverb, Pitch), külső effekt processzor Send/return módot és különféle Sampler módokat is ki lehet választani hangfelvételhez és annak a lejátszásához is. Felvételből csak egyet lehet tárolni, ami el is veszik áramtalanítás után, de ennek fülhallgatón „éles bevetés előtt” felvétel után is módosíthatjuk a hosszát, megbolondíthatjuk egy kis time stretch effekttel, loopolhatjuk, vagy akár beállíthatjuk, hogy a crossfader „A” vagy „B” pontba tologatásakor újra és újra lejátssza a program. Összesen 4 sávos a keverő, de csak a 2es és a 3as és a 4es csati használható phono módban. Cserébe viszont az 1. csatin 2 line bemenetet is találunk, valamint a 4es csatit a phono mód helyett másodmikrofonnal is lehet használni. Akinek 6.3 jackdugós mikrofonja van, annak jól jöhet. Elsődlegesként XLR mikrofont lehet használni, ez külön 3 sávos Eqt kapott plusz egy forgó szabályozópotit, bónuszként van talkover gomb is amivel minden egyéb csatornát lejjebb halkíthatunk, amíg bemondunk valamit. Hasznos. A fejhallgató kimenet és a cue használat is elég egyszerű (cue gombos és master/cue potis megoldás), használhatjuk stereo és split módban is. A mestert egy csatorna potméterhez hasonló tolópotival szabályozhatjuk. Ezt a „szokást” követték a későbbi pioneer keverők és klónjaik is, de szerintem nem valami elegáns megoldás. Könnyen odatévedhet a kezünk keverés közben és akár nagyobb károkat is okozhatunk vele a hangrendszerben, ha nem figyelünk eléggé. A master 2t már forgópotival szabályozhatjuk, továbbá az egész mastert átkapcsolhatjuk mono üzemmódba. Ha valami gebasz van a keverővel, vagy h a valamiért csak 1 hangfalat használunk, de nem akarjuk hogy cska az egyik oldalon szóló hangokat halljuk ki, hatékony (fél)megoldás is lehet akár. A „gebasz” egyébként szerencsére nem túl valószínű, strapabíró, megbízható keverő ez, egy két apróságot leszámítva mint pl a korábban említett ütemválasztó gombok. A szerviz ellátottságát egyébként meg már ismerjük a Pioneernek, nincs olyan dolog amit nem tudnának megszerezni bármilyen termékükhöz, viszont borsos árat is kérnek érte, ahogy egyébként magáért a keverőért is újonnan. Néhol még lehet újat kapni, de 250 ezer Ft fölötti áron. Ennyiért semmiképpen nem érdemes megvenni, pláne hogy a már jóval fejlettebb és jobb 700 alig kerül többe. Használtan viszont én 130ezer Ftért hozzájutottam egy tip top állapotban lévő, 2005ös évjáratú, fekete darabhoz (van szürke is). Ennyiért pedig szinte ajándék.
Összesítve tehát végre megértettem, mikkel harcolta ki magának a 600as hosszú évekre a „sztenderd keverő” címet idehaza és külföldön is. Hibái ellenére is nagyon szerethető és hálás darab, kellemes csalódás volt. Használt keverők közül hasonló árban nem tudok jobb alternatívát.
Pro:
A korához képest is rengeteg funkcióval bír
Ezek a funkciók ráadásul könnyen használhatóak
Hamar szokható ergonómia
Semmilyen vendégDJt nem hozunk zavarba, ha ez várja a pultban
Strapabíró, jól bírja a klubos körülményeket
Kontra:
Könnyen „kopó” ütemválasztó gombok
Néhány előnytelen megoldás. Pl. master szabályozás és belső táp, elkülöníthetetlen kábellel.
Újonnan magas ár
A vele egy árkategóriájú keverőkhöz képest gyengébb hangminőség
Végítélet: 8/10
Hamarosan feltöltök pár videót a samplerről és az effektprociról!
Szerk.: Inkább nem. :D Van már a Youtubeon is ilyen bőven.
Sampler: https://www.youtube.com/watch?v=-HIl0U2KxIk
Effektek meg egyéb nyalánkságok: https://www.youtube.com/watch?v=RuqSBfJGFEA